Rastlinný bielkovinový prášok: ako pomáha jeho konzumácia?

Rastlinný bielkovinový prášok

Bielkoviny nie sú iba stavebným prvkom tkanív, svoju úlohu zohrávajú aj v procese produkovania hormónov, enzýmov a podobne ako uhľohydráty nám zabezpečujú prísun energie. Avšak čo konzumovať, pokiaľ chceme telu dodať to, čo potrebuje, no mäso veľmi nemusíte, prípadne trpíte intoleranciou laktózy, alebo ako presvedčený vegán jednoducho odmietate všetky zdroje bielkovín živočíšneho pôvodu? Rastlinný bielkovinový prášok v sebe ukrýva veľké množstvo hodnotných živín a dokonale vyhovuje pre pokrytie potrieb bielkovín organizmu.

Ako dieťa sme často počúvali od rodičov, aby sme jedli mäso, pretože potom budeme veľkí a silní. Zdá sa však, že táto teória už stráca na svojej aktuálnosti (mnoho svetových športovcov preferuje bezmäsitú stravu). Malí a slabí nebudeme ani v tom prípade, pokiaľ sa na náš tanier nedostane strava živočíšneho pôvodu, nakoľko rastlinné bielkoviny, a bielkovinový prášok, ktorý ich obsahuje, rovnako, ak nie účinnejšie vyživujú organizmus. Vegánske bielkovinové prípravky disponujú vysokým výživovým profilom, navyše správny príjem vitamínov a minerálnych látok je nevyhnutný z hľadiska zdravia.

Živočíšne versus rastlinné proteíny

Približne 20% ľudského tela tvoria bielkoviny. Vzhľadom na to, že organizmus bielkoviny neuskladňuje, je dôležité zabezpečiť ich primeraný denný prísun. Spomedzi aminokyselín, tvoriacich bielkoviny, rozoznávame dvadsať druhov, avšak osem z nich, esenciálne aminokyseliny, organizmus nedokáže produkovať. Preto je dôležité, aby naša strava obsahovala v optimálnom pomere aj tieto.

Od odporcov rastlinnej stravy počujeme často, plnohodnotné bielkoviny, prispievajúce k pocitu sýtosti, sa nachádzajú iba v mäse, vo vajciach, v mlieku, v rybách, v syroch a v jogurtoch, naproti tomu časť nevyhnutných aminokyselín chýba z väčšiny rastlín, v prvom rade z obilnín a strukovín. Avšak ani dostatočný príjem bielkovín z rastlinných zdrojov nie je ťažké poriešiť. Väčšina vegánskych bielkovinových prípravkov pozostáva z rôznych proteínových zmesí, aby obsahovali nevyhnutné aminokyseliny.

Dr. Colin T. Campbell, profesor Cornell University vo svojej knihe Čínska štúdia tvrdí, že v rastlinných bielkovinách možno nájsť všetky fytonutrienty, to znamená všetky tie vlákniny, vitamíny, dôležité minerálne látky, enzýmy a črevné baktérie, ktoré sú nevyhnutné pre účinné trávenie. Naproti tomu živočíšne bielkoviny, ktoré neobsahujú spomínané fytonutrienty, významne znižujú účinnosť trávenia. Následkom takého trávenia sa v organizme hromadia odpadové látky, vstrebávanie živín sa stáva nedostatočným, poškodzuje sa črevná flóra a slabne aj imunitný systém.

Konzumáciu živočíšnych bielkovín je možné dávať do súvisu s rakovinou, ochoreniami srdca a ciev, cukrovkou a nadváhou. Živočíšne bielkoviny sa infiltrujú väčšinou s nižšou účinnosťou, ako rastlinné.

Najlepšie zdroje rastlinných bielkovín

V poslednej dobe sme, našťastie, stali dostatočne uvedomelými v tom smere,čo zjeme a znižujeme aj konzumáciu mastných mliečnych výrobkov. Pokiaľ sa aj u vás dostal správny príjem bielkovín do stredobodu pozornosti, nie je jedno, akým spôsobom sa tak stane, proteínovými a müsli tyčinkami zo supermarketov, alebo si dôkladne vyberáte, čo kúpite a čo konzumujete.

Medzi zdrojmi kvalitných rastlinných bielkovín zaberajú popredné miesto superpotraviny, hlavne riasy. Po riasách spirulina a chlorella nasleduje konopné semeno, následne je v rade peľ (obsah bielkovín sa vyrovná ich obsahu v mäse), chia semienka, resp. koreň maca. 60% riasy chlorella tvoria bielkoviny, čo je vysoká hodnota, obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny a iné aminokyseliny. Rovnako aj riasa spirulina v sebe obnáša väčšinu esenciálnych aminokyselín. Konzumáciou konopného semena prijmeme približne pätinu potrebnej dennej dávky bielkovín, obsahuje dvadsať druhov aminokyselín, vrátane všetkých esenciálnych kyselín. Bohaté na rastlinné bielkoviny sú tekvicové jadierka, mandle, arašidy, žltý hrach, šošovica, cícer, sója, ryža, ďalej orechoviny, sezamové semienka, mak, resp. pistácie. Rastlinné mlieka, pripravené z vymenovaných semien disponujú rovnako vysokým obsahom rastlinných bielkovín.

Bielkovinové prášky – koľko druhov poznáme?

Nárast obľúbenosti rastlinnej stravy v posledných rokoch má za následok čoraz viac výskumov v oblasti účinnosti vegánskych bielkovinových práškov. Vyšlo najavo, že bielkovina hrášku je mimoriadne bohatá na aminokyseliny s rozvetveným reťazcom tzv. BCAA, leucín a valín, ktoré podporujú rast svalstva. Podľa výskumov sú bielkoviny hrášku v prípade podpory rastu svalstva rovnako účinné, ako bielkoviny kyseliny mliečnej. Ľahko stráviteľné bielkoviny hrášku sú vhodné na vyvolanie rýchleho pocitu sýtosti, potláčajú pocit hladu a pomáhajú v boji proti nadváhe. Bielkoviny hrášku obsahujú veľké množstvo arginínu, ktorý znižuje krvný tlak. 

Bielkovinový prášok, pripravený z konopných semien je bohatý na tyrozín a arginín. Konopné semeno obsahuje omega-3 a omega-6 mastné kyseliny v ideálnom pomere 1:3, ba čo viac, obsahuje veľké množstvo potravinárskej vlákniny, ktorá je nevyhnutná pre dobré trávenie. Omega-3 mastné kyseliny znižujú vysoký krvný tlak, riedením krvi zase zabraňujú tvorbe krvných zrazenín, čím zároveň zabraňujú upchatiu ciev, môžu tak chrániť pred infarktom myokardu a cievnou mozgovou príhodou.

Zistilo sa aj to, že bielkovinový prášok, pripravený z ryže, môže pomôcť v boji proti zúženiu ciev. Výskum na myšiach, ktorý prebiehal v roku 2010, dokázal, že jeho konzumácia môže viesť, na rozdiel od kazeínových proteínov, k zníženiu aterosklerotických zmien. Bielkoviny ryže obsahujú arginín a luteín.

Bielkovinové prášky rastlinného pôvodu neobsahujú laktózu, a pretože intolerancia laktózy znamená u ľudstva čoraz väčší problém, rastlinné bielkoviny môžu znamenať riešenie pre tento problém.

Bielkoviny sóje obsahujú významné množstvo glutamínu a arginínu, a jeho izoflavony majú fytoestrogénne účinky, preto je konzumácia sóje obzvlášť odporúčaná pre ženy v období postmenopauzy, ktoré trápi znížená hladina estrogénu. Dokázalo sa, že vegánske bielkoviny pripravené zo sóje zmierňujú riziko vzniku rakoviny prostaty, môžu znížiť vysokú hladinu cholesterolu a riziko ochorení srdca.

Rastlinné bielkovinové prášky, pripravené použitím organického konopného semena, hrášku a ryže, neobsahujú GMO a lepok, navyše každý má vysoký obsah proteínov a vlákniny a sú dostupné v mnohých príchutiach. Či už sa rozhodnete pre bio banánový vegánsky bielkovinový prášok, alebo bio vanilkový vegánsky bielkovinový prášok, môžete si byť istí, že konzumáciou hlad zaháňajúceho smoothie, bohatého na živiny, ste v záujme ochrany svojho zdravia urobili veľký krok.

Zdroje:

Dr. T. Colin Campbell – The China Study

https://www.healthline.com/nutrition/best-vegan-protein-powder

https://healthtrends.com/vegan-protein-powder/

Superpotraviny blog: