Doplňte si zásoby kyseliny listovej!

Kyselina listová patrí medzi vitamíny rozpustné vo vode, ktorý zohráva dôležitú úlohu pri mnohých metabolických procesoch organizmu. Je dôležitá nielen počas tehotenstva, kedy môže zabrániť rážštepu chrbtice embrya, ale zohráva dôležitú úlohu aj pri tvorbe bielych a červených krviniek a syntézy DNA. Pozrime sa teda, na čo ešte slúži!

Proti chudokrvnosti

Prítomnosť kyseliny listovej je nevyhnutná pre tvorbu zdravých bielych a červených krviniek. Pri nedostatku kyseliny listovej môže dôjsť k megaloblastickej anémii, kedy sa zvýši veľkosť nezrelých červených krviniek, ktoré sa stanú zraniteľnejšími a nedokážu splniť svoju úlohu. Aj keď sa vo väčšine prípadov pri ochorení neprejavujú príznaky, postihnutí môžu pociťovať únavu, pocit celkovej slabosti, či oslabenie imunitného systému. Dostatočný prísun správnej kyseliny listovej je preto v záujme prevencie chudokrvnosti veľmi dôležitý.

Pre zdravé srdce

Kyselina listová (spolu s vitamínom B12) dokáže znížiť hladinu homocysteínu v tele, ktorý môže spôsobiť zvýšené riziko vzniku zlyhania srdca. Zvýšená hladina homocysteínu o 1,5-násobok optimálnej hodnoty je spojená so zvýšenou 2,5-násobnou pravdepodobnosťou vzniku mozgovej cievnej príhody.

Na základe výsledkov poľského výskumu sa preukázalo, že kyselina listová je schopná normalizovať hladiny cholesterolu. Na konci 12-týždňovej štúdie sa hladiny LDL cholesterolu (zlý cholesterol) významne znížili, čo môže byť dôsledkom zníženej hladiny homocysteínu. Nízke hladiny LDL cholesterolu sú nevyhnutné pre plynulé a zdravé fungovanie kardiovaskulárneho systému.

Prirodzeným spôsobom zlepšuje náladu

Vedci zistili, že pacienti trpiaci depresiou majú nižšiu hladinu kyseliny listovej ako je optimálna hodnota. Kyselina listová sa zároveň podieľa aj na tvorbe dopamínu a serotonínu (“hormóny šťastia”), ktorých pomer sa pri jej nedostatku môže ľahko prevrátiť. Vhodný príjem kyseliny listovej môže pomôcť zlepšiť Vašu náladu a pri správnej produkcii hormónov šťastia udržať aj zdravú duševnú rovnováhu.

Chráni pred nádorovými ochoreniami

Početné štúdie naznačujú, že kyselina listová napomáha prevencii rakoviny prsníka, – rakoviny hrubého čreva, pankreasu, pažeráka, rakoviny pľúc a žalúdka. Mechanizmus pôsobenia kyseliny listovej je stále nejasný, no je pravdepodobné, že je spôsobený vzájomným pôsobením zdravých syntéz molekúl DNA a RNA.

Zdroje kyseliny listovej

Ako súčasť zdravej a vyváženej stravy sa odporúča príjem kyseliny listovej z prírodných zdrojov, pretože tak prijíma náš organizmus aj množstvom ďalších vitamínov a minerálnych látok. Medzi potraviny s vysokým obsahom kyseliny listovej patria:

  • Živočíšne vnútornosti (napr.: kuracia a husacia pečeň)
  • Listová zelenina (napr. špenát, hlávkový šalát)
  • Brokolica
  • Karfiol
  • Cvikla
  • Šošovica, sója fazuľová, suchá fazuľa a zelená fazuľka
  • Rôzne druhy orechoch a olejnaté semená
  • Pšeničné klíčky, quinoa, proso

Jej bezpečným a prirodzeným zdrojom je aj výťažok zo superpotravín Green Icon®, ktorý krem kyseliny listovej obsahuje aj veľké množstvo ďaľších vitamínov a minerálnych látok a tak svojím zložením 25 druhov ovocia predstavuje skutočnú super vitamínovú bombu. Stane sa tak ľahko súčasťou Vašich všedných dní plných zdravia!

Receptár nápadov bohatých na kyselinu listovú

Zdroj:
https://www.researchgate.net/publication/8518428_New_Insights_into_Erythropoiesis_The_Roles_of_Folate_Vitamin_B12_and_Iron
http://ajcn.nutrition.org/content/86/3/610.long
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24002360
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18950248
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23893618

Superpotraviny blog: