Ako podporuje rast svalstva a chudnutie vegánsky bielkovinový prášok?

Konzumácia rastlinných bielkovín podporuje rast svalstva a spaľovanie tukov

Pokiaľ ste aj vy dospeli k tomu, že vegánstvo, alebo vegetariánstvo nie je iba módny výstrelok, ale životný štýl, z ktorého profitujete dlhodobo, a hľadáte taký zdroj bielkovín, ktorý vyhovuje požiadavkám vášho organizmu aj popri tréningu, majte vždy v kuchyni vegánsky bielkovinový prášok.

Je všeobecne známe, že pre ideálne fungovanie organizmu je zdravá strava neodpustiteľná. Takáto strava nie je iba o tom, z čoho zjeme viac, ale aj o tom, konzumáciu čoho musíme znížiť. Jednou takou zložkou je mäso, ktorého alternatívnou náhradou je vysoko biologicky zúžitkovateľný vegánsky bielkovinový prášok.

Bezmäsitá strava pre lepšie športové výkony

Na rozdiel od uhľohydrátov a tukov telo neukladá bielkoviny vôbec, využíva, resp. syntetizuje aktuálne množstvo. V prípade niektorých okolností (napr. rast, výdatný tréning, regenerácia svalových zranení) sa tieto procesy zrýchľujú. Avšak nie je vôbec jedno, akým spôsobom doplňujete chýbajúce množstvo bielkovín. Existujú totiž také potraviny, napr. živočíšne bielkoviny, ktoré sú nielenže nezdravé, ale tiež znižujú športový výkon. Športovci preferujúci vegánsku stravu (napríklad Lewis Hamilton a Venus Williams) sú si toho veľmi dobre vedomí a často aj vyslovene zdôrazňujú, že práve vďaka rastlinnej strave zvýšili svoju energiu a v jednotlivých súťažiach dosahujú mimoriadne dobré výsledky. Pokiaľ chcete, môžete sa k nim pridať, k tomu postačí, pokiaľ budete jednoducho uprednostňovať konzumáciu vegánskych bielkovín. Bezmäsitá strava, vyvinutá pre športovcov, stavia totiž do popredia jedlá pripravené z konopných semien, prosa, hrachu, tekvicových semien a semien chia, ktoré disponujú vysokým obsahom už spomínaných bielkovín. Tieto, alebo ich zmesi obsahujú napríklad aj vegánske bielkovinové prášky.

Prečo sú vegánske bielkoviny tak zdravé?

V poslednej dobe sa uskutočňovalo čoraz viac výskumov zameraných na účinnosť vegánových bielkovinových práškov. Zistilo sa, že hrachový proteín je mimoriadne bohatý na aminokyseliny s rozvetveným reťazcom (BCAA), izoleucín, leucín a valín, ktoré všetky podporujú rast svalovej hmoty.

Štúdie preukázali, že hrachový proteín je pri budovaní svalov rovnako účinný ako srvátkový proteín, ktorý je omnoho ťažšie stráviteľný. Hrachový proteín je vhodný na rýchle navodenie pocitu sýtosti, potláča pocit hladu, takže môže byť veľmi osožný počas diéty. No má aj ďalší pozitívny účinok: obsahuje totiž veľké množstvo aminokyseliny zvanej arginín, ktorá znižuje vysoký krvný tlak. Ostatné rastlinné bielkovinové prášky sú rovnako mimoriadne zdravé a podporujú nás počas tréningov. Bielkovinový prášok vyrobený z konope je bohatý na tyrozín a L-arginín, ale obsahuje aj lyzín, metionín a tryptofán.

Ten hrá dôležitú úlohu pri produkcii dvoch hormónov, melatonínu a serotonínu. Bielkovinový prášok pripravený z hnedej ryže obsahuje L-arginín, luteín, cysteín a leucín, zatiaľ čo sójový proteín obsahuje významné množstvo glutamínu a L-arginínu. Vzhľadom na to, že izoflavóny obsiahnuté v sóji majú fytoestrogénne účinky, sójové bielkoviny sa odporúčajú najmä ženám v období menopauzy trpiacim zníženou hladinou estrogénu. Ukázalo sa tiež, že proteín pripravený zo sóje znižuje riziko rakoviny prostaty, vysokej hladiny cholesterolu a ochorení srdca.

Konzumáciou konopných semienok chrániacich srdce môžete získať až jednu pätinu potrebného denného príjmu bielkovín, obsahujú dvadsať druhov aminokyselín, vrátane všetkých esenciálnych aminokyselín.

Ďalšie argumenty v prospech proteínových práškov

Vegánsky bielkovinový prášok obsahuje veľké množstvo cenných výživných látok a dokáže pokryť celkovú potrebu bielkovín organizmu aj v tom prípade, pokiaľ denne cvičíte. Väčšina vegánskych proteínových prípravkov obsahuje zmesi rôznych rastlinných bielkovín, takýmto spôsobom je možné získať všetky nevyhnutné esenciálne aminokyseliny. Ďalšou výhodou bielkovinového prášku je, že vegánsky proteín, na rozdiel od bielkovinového prášku živočíšneho pôvodu, nespôsobuje nadúvanie, hnačku, žalúdočné ťažkosti a jeho biologické zúžitkovanie je omnoho lepšie ako v prípade živočíšnych bielkovín.

Vyskúšajte bio banánový bielkovinový prášok a bio vanilkový bielkovinový prášok, ktoré sú bez GMO a neobsahujú ani lepok. Pripravte si z nich smoothie bohaté na živiny, ktoré poskytuje rovnakú podporu počas tréningov, ale aj pri diétach. Pokiaľ prášok zmiešate s rastlinným mliekom, môžete ho použiť ako doplnok výživy a zabezpečiť aminokyseliny, ktoré sú nevyhnutné pre zdravé fungovanie organizmu. Koktejl zmiešaný s acai bobuľami, bohatý na bielkoviny, znižuje chuť do jedla, je ľahko a rýchlo stráviteľný, zrýchľuje metabolizmus a môže pomôcť pri spaľovaní tukov, čím môže v značnej miere prispieť k dosiahnutiu a udržaniu ideálnej váhy.

Pokiaľ túžite po bruchu, na ktorom sa krásne vynímajú vysnívané tehličky, doprajte si pravidelnú konzumáciu balíku vegánskych superpotravín pre stavbu svalstva s vysokým obsahom rastlinných bielkovín, a pokiaľ beriete svoje diétne ciele skutočne vážne, siahnite po balíku určenom pre vegánsku diétu.

Zdroj:

https://www.healthline.com/nutrition/best-vegan-protein-powder

Superpotraviny blog: